Wydatki samorządów na promocję: 2015 rok - 677 mln zł, 2014 rok - 675 mln zł, 2013 rok - 642 mln zł, 2012 rok - 628 mln zł, 2011 rok - 684 mln zł.
Zapisz się do Newslettera
Reklama
Raport: ILE MIASTA WYDAJĄ NA PROMOCJĘ?
Dodał: Robert Stępowski, 8 Lipca 2010

Łódź, Poznań, Warszawa i Wrocław – to miasta, które wydają najwięcej pieniędzy na działania promocyjno-marketingowe. Budżety każdego z tych miast przekraczają 20 mln zł. W gorszej sytuacji są mniejsze miasta powiatowe. One na promocje wydają od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy zł rocznie. Poznaj budżety promocyjne wybranych miast, gmin i województw.

Budżety wybranych, dużych miast w 2008/2009/2010/2011 roku:
Warszawa – 24,6 mln zł* (2008r)
Łódź – 23 mln zł* (2008r), 28 mln zł (2009r.)
Wrocław – 20,3 mln zł* (2008r), 7,5 mln zł – w samym wydziale promocji (2009r)
Gdynia – 10,9 mln zł* (2008r), 6,4 mln zł (2011r)
Gdańsk – 10, 7 mln zł* (2008r)
Bydgoszcz – 8,3 mln zł* (2008r)
Poznań 7,5 mln zł* (2008r) (miasto twierdzi, że wydało 14 mln zł.), 25 mln zł (2009r.)
Szczecin – 6,7 mln zł* (2008r), 6 mln zł (2009r.)
Kraków – b.d. (2008r.), 3,6 mln zł – budżet Biura Marketingu Turystycznego (2009r.)
Kielce - 4,7 mln zł (2010r)
Lublin – 3,5 mln zł* (2008r), 3,9 mln zł (2010r), 2,1 mln zł (2011r)
Olsztyn 1,5 mln zł (2010r)
Opole – 2,25 mln zł* (2008r) – 1,2 mln zł (2009r.), 1,1 mln zł (2010r), 1,4 mln zł (2011r)
Przemyśl - 302 tys. zł (2010r), 325 tys. zł (2011r.)
Rzeszów - 2,9 mln zł (2010r), 2,7 mln zł (2011r.)
Toruń – 0,4 mln zł* (2008r), 200 tys zł (promocja gospodarcza)
Wrocław - 1,9 mln zł (2010r)


Budżety wybranych średnich i małych miast w latach 2008/2009/2010/2011:
Augustów - 415 tys. zł (2011r)
Babimost - 210 tys. zł (2010r.)
Bielsko-Biała - 1,1 mln zł (2010r.)
gm. Biskupiec - 200 tys. zł (2011r)
Bydgoszcz - 18,8 mln zł (2010r.), 15,3 mln zł (2011r.)
Bytów – 55 tys. zł (2008r.), 155 tys. zł (2009r.)
Częstochowa - 505,9 tys. zł (2011r)
Drawno - 55 tys. zł (2010r.)
Elbląg - 1,8 mln zł (2011r.)
Jaworzno - 490 tys. zł (2010r)
Jędrzejów – 70 tys. zł (2008r.), 72 tys. zł (2009r.)
Kalisz - 1,7 mln zł (2010r), 1,2 mln zł (2011r)
Kołobrzeg - 1,3 mln zł (2011r)
Krotoszyn - 418 mln zł (2011r)
Kruszwica - 41 tys. zł (+10 tys. zł) - (2010r)
Krzanowice - 333 tys. zł (2010r)
Lubartów – 300 tys. zł (2008r.), 373 tys. zł (2009r.)
Nysa - 2,3 mln. zł (2008r.), 1,7 mln. zł (2009r.)
Malbork - 180 tys. zł (2011r)
Mierószów - 125,2 tys. zł (2010r)
Ostrołęka – 265 tys. zł (2008r.), 365 tys. zł (2009r.), 350 tys. zł (2011r)
Płock - 7,5 mln zł (2009r), 5,6 mln zł (2010r), 10,84 mln zł (2011r)
Piotrków Trybunalski - 157,6 tys. zł (2010r.) 
Radlin - 151 tys. zł (2010r)
Rawa Mazowiecka - 159 tys. zł (2010r)
Rybnik - 4,9 mln zł (w tym na realizację programów unijnych 2.094.137,91zł.) - (2010r.), 3,85 mln zł (2011r.)
Sopot - 2,2 mln zł (2010r)
Stąporków - 89 tys. zł (2010r)
Starogard Gdański - 400 tys. zł. (2011r)
Tarnogród - 91 tys. zł (2010r)
Sieradz - 480 tys. zł (2008r.), 600 tys. zł (2009r.)
Słupsk - 2,1 mln zł (2010r.)
Sokółka – 30 tys. zł (2008r.), 290 tys. zł (2009r.)
Suwałki - 638,7 tys. zł (2010r), 200 tys. zł (2011r)
Węgorzewo – 230 tys. zł + 183 tys. zł z środków zewnętrznych (2008r.), 250 tys. zł (2009r.).
Złoty Stok - 80 tys. zł (2010 r)
Zielona Góra - 2,9 mln zł (2010r)
*Dane oznaczone "*" pochodzą z audytu przeprowadzonego przez Ciszewski PR.
 

WYDATKI NA PROMOCJĘ WOJEWÓDZTW (urzędów marszałkowskich) 2011 r.:

woj. dolnośląskie - 985 tys. zł (+środki unijne)
woj. kujawsko-pomorskie - 3 mln zł
woj. lubuskie - 3,9 mln zł,
woj. łódzkie - 5 mln zł,
woj. mazowieckie - 2,5 mln zł (+3,5 mln zł środków unijnych),
woj. opolskie - 600 tys. zł
woj. podlaski - 675 tys. zł
woj. pomorskie - 723,5 tys. zł
woj. świętokrzyskie - 1,2 mln zł,
woj. wielkopolskie - 10,4 mln zł,
woj. zachodniopomorskie - 1 mln zł.

 

OGŁOSZENIE: Zamów książkę napisamą przez ekspertów i praktyków marketingu miejsc "Marketingowe Vademecum Wiedzy Lidera Samorządowego". Ta napisana w przystępny sposób pozycja prezentuje wiele realnych przykładów działań i podpowiada jak uniknąć błędów, które popełniły już inne samorządy>>>

 
WARSZAWA budżet 2009 r.
25.996.207 zł.

Pieniadze wydane zostały na:
- promocję i reklamę w kraju,
- promocję i reklamę za granicą,
- promocję wirtualną,
- promocję turystyki.

WARSZAWA budżet 2010 r.
18.025.500zł.

Jest on podzielony wg. klasyfikacji jw.

WARSZAWA budżet 2011 r.
21,5 mln zł (promocja krajowa 15,1 mln zł, zagraniczna 6,4 mln zł)
 
ŁÓDŹ budżet 2009r.
28 mln zł.

Pieniądze przeznaczone zostały na:
realizację imprez (ok. 70% imprez odbywających się w Łodzi było wspołfinansowanych przez Miasto, za pośrednictwem budżetu Biura Promocji Turystyki i Współpracy z Zagranicą), w tym także imprez promujących wielokulturowe dziedzictwo Łodzi oraz obchody rocznicy Likwidacji Liztmanstaad Ghetto, realizację wydawnictw, materiałów i gadżetów promocyjnych, prowadzenie projektu "Łódź Europejska Stolica Kultury 2016", materiały prasowe promujaxce Miasto, kampanie wizerunkowe, spoty i filmy promujące Łódź itp...

ŁÓDŹ budżet 2010r.
23 mln zł.


KRAKÓW budżet na 2009r.
*Budżet Krakowskiego Biura Festiwalowego wynosił 30 mln 879 tys.zł
*Biuro Marketingu Turystycznego Miasta przeznaczyło na działaniazwiązane m.in. z promocją ok. 3 mln 600 tys. zł.

KRAKÓW budżet na 2010r.
*Budżet KBF - 25 mln zł
*Budżet Biura Marketingu Turystycznego Miasta - 3 mln 350 tys. zł.
 
BIAŁYSTOK:

2009 rok - 5 720 000 zł

(promocja- promocja poprzez rożnego typu imprezy i wydarzenia sportowo - kulturalne, turystyka - udział w targach wdrożenie produktów turystycznych, współpraca zagraniczna).

2010 rok - 7 652 899 zł
(promocja - kampania zewnętrzna, promocja wydarzeń kulturalnych odbywających się w mieście, turystyka - wdrożenie kolejnych produktów turystycznych).

2011 rok - 7,73 mln zł.

 


POZNAŃ:

2009 rok - 23 mln zł:

1. Akademicki Poznań (kampania wiosenna i jesienna) blisko 1 620 000,00 zł
2. Kampania wejścia (wprowadzająca nową strategię promocji miasta) blisko 2 900 000,00 zł
3. Promocja wydarzeń sportowych w mieście (Marathon, Mistrzostwa Świata w Wioślarstwie) blisko 1 550 000,00 zł
4. Promocja wydarzeń kulturalnych (Jazzfair, Made in chicago, GLobal Gathering, Off Cinema, Ethnoport i inne) blisko 1 570 000,00 zł

2010 rok - 20 mln zł
1. Promocję wydarzeń sportowych blisko 1 400 000,00 zł
2. Przeprowadzenie kampanii promocyjnej w miastach UE (kampania promocyjna i PR) 2 800 000,00 zł
3. Akademicki Poznan 1 800 000,00 zł.
2011 rok - 21 mln zł (w tym Biuro Promocji Miasta 15,1 mln zł) 


KATOWICE:

2009 rok – ogółem 5.525.970,- PLN
w tym na promocję około 4.300.000,- PLN

Powyższa kwota zawiera wszystkie wydatki związane z promocją miasta, zarówno w sferze usług jak i zakupów tj., między innymi, płatne publikacje prasowe, wydawanie informatora miejskiego „Nasze Katowice”, udział w imprezach targowych, zewnętrzne kampanie promocyjne związane z imprezami pod wspólnym hasłem „Katowice Miasto Wielkich Wydarzeń” (billboardy, city lihty itp.), wydatki związane z kandydowaniem do tytułu „Europejska Stolica Kultury 2016”, audycje miejskie w Radiu Katowice, Telewizji Regionalnej oraz TV Silesia, projekty i zakup szeroko rozumianych gadżetów promocyjnych.
Największym wydatkiem w 2009 roku była realizacja zadania pn. „Promocja Transformacji Centrum Katowic”, związanego z planowaną przebudową centrum miasta, na kwotę 695.400,- PLN. Zadanie to realizował wykonawca wyłoniony w wyniku przeprowadzenia procedury zamówień publicznych negocjacje z ogłoszeniem.
Kwota 4.300.000,- PLN na działania promocyjne w 2009 roku nie zawiera kosztów związanych z promocją miasta realizowanych przy udziale funduszy unijnych, a jedynie wydatki ponoszone w całości z budżetu miasta Katowice.

2010 rok – ogółem 5.725.530,- PLN
w tym na promocję około 4.400.000,- PLN

Powyższa kwota zawiera wszystkie wydatki związane z promocją miasta, zarówno w sferze usług jak i zakupów. Charakter wydatków jest porównywalny z wykonaniem budżetu w 2009 roku.
Największe kwoty zostały zabezpieczone na realizację następujących działań promocyjnych:
- zewnętrzne kampanie promocyjne związane z imprezami pod wspólnym hasłem „Katowice Miasto Wielkich Wydarzeń” (kilka kampanii na łączną kwotę 700.000,- PLN)
- kontynuacja zadań w zakresie „Promocji Transformacji Centrum Katowic” (600.000,- PLN),
- promocja związana z ubieganiem się o tytuł „Europejska Stolica Kultury 2016” (500.000,- PLN),
- opracowanie „Strategii Promocji Miasta Katowice” (300.000,- PLN).
Kwota 4.400.000,- PLN na działania promocyjne w 2010 roku nie zawiera kosztów związanych z promocją miasta realizowanych przy udziale funduszy unijnych, a jedynie wydatki ponoszone w całości z budżetu miasta Katowice.
 
2011 rok - 5 mln zł
 
 
GDAŃSK:
 
2010 rok - 8,5 mln zł.
 
 2011 rok - 11 mln zł
 
 
SZCZECIN:
 
2010 rok - 4,1 mln zł (tylko na komunikację marketingową);
13,1 mln zł (całość wydatków miasta na promocję m.in: promocja sportu, czy działania kulturalne).
2011 rok - 4,1 mln zł (+9 mln zł w innych wydziałach) 
 
 
OPOLE:
 
2010 rok - 1,1 mln zł.
2011 rok - 1,4 mln zł.
 
PIŁA:
2008 rok  – 387 tys. zł,
2009 rok - 608,5 tys. zł,
2010 rok - 1,6 mln zł.
2011 rok - 230 tys. zł.


*Aby uzyskać pełny obraz wydatkowanych z budżetu Urzędu Miasta Katowice na promocję - do tego zestawienia należałoby dodać wydatki innych podmiotów np. biura Pełnomocnika Prezydenta ds. Sportu (promocja dużych wydarzeń sportowych jak np. EuroBasket2009), czy Wydziału Kultury (w tym roku zaplanowano wydatkowanie kwoty 4,3 mln zł z budżetu tego wydziału na działania związane z szeroko rozumianą promocję Katowic jako Europejskiej Stolicy Kultury). Zestawienie wydatków na promocję z tych kilku komórek organizacyjnych dałoby obraz bardziej zbliżony do rzeczywistości.
 
Robert Stępowski
Marketing / PR
Inwestycje samorządowe
Copyright © 2008–2017 marketingmiejsca.com.pl
Książka "Wszystko co chciałbyś wiedzieć o marketingu terytorialnym. Z praktyki polskich samorządów". Zamów na www.KsiegarniaROSTER.pl
Authentic Cheap Jordans Cheap Jordans For Women Cheap Jordans For Kids Cheap Authentic Jordans Nike Roshe Run Dames Goedkope Nike Air Max Nike Air Max 1 Goedkoop Nike Free Run 5.0 Dames Nike Free Run Heren Nike Roshe Run Dames Zwart Nike Roshe Run Kopen Nike Roshe Run Blauw Nike Roshe Run White Asics hardloopschoenen Goedkope Nike Air Max Goedkope Nike Air Max 1 Nike Air Max Dames Nike Air Max Heren Nike Free Run Dames Nike Free Run Heren Nike Free Run Kids Nike Roshe Run Dames Nike Roshe Run Kopen Nike Roshe Run Heren New Balance 574 Dames New Balance Sneakers Nike Air Max 1 Dames Nike Air Max 2014 Dames Nike Air Max 90 Dames New Balance Dames New Balance 574 Nike Air Max 1 Heren Nike Air Max 2014 Heren Nike Air Max 2015 Dames Nike Air Max 2015 Heren Nike Air Max 90 Heren Nike Flyknit Air Max Dames Nike Flyknit Air Max Heren Nike Free Run Heren Nike Roshe Run Blauw Dames Nike Roshe Run Blauw Heren Nike Roshe Run Heren Nike Roshe Run Roze Nike Roshe Run Zwart Dames Nike Roshe Run Zwart Heren Nike Free Run Dames