Wydatki samorządów na promocję: 2016 rok - 667 mln zł, 2015 rok - 677 mln zł, 2014 rok - 675 mln zł, 2013 rok - 642 mln zł, 2012 rok - 628 mln zł, 2011 rok - 684 mln zł.
Zapisz się do Newslettera
Reklama
Wadowice, wzorem Słupska, nie tworzą logo miasta, a upraszczają herb. Nowy trend w identyfikacji wizualnej miast?
Dodał: www.MarketingMiejsca.com.pl, 10 Maja 2017

Estetyczna, minimalistyczna, nowoczesna, wpisująca się w tradycję i historię miasta – to nowa identyfikacja miasta Wadowice. Władze samorządowe zamiast tworzyć nowe logo, z którym zazwyczaj bardzo trudno utożsamiać się mieszkańcom, postanowiły odświeżyć, uprościć i dostosować do współczesnych wymogów i poczucia estetyki herb miasta. Samorząd poszedł nawet jeszcze dalej w porządkowaniu i uspójnieniu identyfikacji wizualnej. Zlikwidowano logotypy jednostek podległych miastu i zastąpiono je odpowiednio modyfikowanym znakiem promocyjnym miasta. Podobnie w 2015 roku postąpił Słupsk, który zrezygnował z używania starego logo, na rzecz zmodyfikowanego i dostosowanego do potrzeb identyfikacji wizualnej miasta herbu z charakterystycznym gryfem. Pozostaje mieć nadzieję, że inne samorządy pójdą tą samą drogą. Ważne jednak, aby nie wylewać teraz „dziecka z kąpielą” i na siłę oraz w pośpiechu nie pozbywać się wszystkich dotychczasowych logotypów ponownie zmieniając aktualną identyfikację wizualną miast, miasteczek i gmin.

PRAKTYCZNA KSIĄŻKA: "Wszystko co chciałbyś wiedzieć o marketingu terytorialnym. Z praktyki polskich samorządów">>>

Odbyły się już dwa konkursy na logo Wadowic, obydwa zakończone niepowodzeniem. W końcu zdecydowano o powierzeniu projektu identyfikacji wizualnej firmie wybranej według czytelnego kryterium: jakości portfolio i doświadczenia w dużych wdrożeniach tego rodzaju. W rezultacie projekt realizuje Studio Otwarte – działające od ponad 10 lat krakowskie studio projektowe, wyspecjalizowane w brandingu, projektowaniu graficznym i identyfikacji wizualnej.

Zamiast poszukiwać kolejnego logo, Wadowice będą się posługiwać dawnym miejskim herbem, stanowiącym od czasu średniowiecza znak identyfikacji miasta jako wspólnoty samorządowej, który w uproszczonej formie z kluczami papieskimi będzie punktem wyjścia do identyfikacji wizualnej miasta.

Nowy projekt herbu Wadowic, zgodny z opisem towarzyszącym zarządzeniu z 1938 r. oraz zasadami tworzenia herbów terytorialnych powstał przy współpracy i konsultacji dr Barbary Widłak, uznanego autorytetu w dziedzinie projektowania herbów terytorialnych, autorki wzorców graficznych kilkudziesięciu herbów polskich gmin i miast. Nowy wzorzec herbu, wraz z flagą i pieczęcią miasta zostanie przedstawiony do zaopiniowania przez Komisję Heraldyczną przy MSWiA. Te, po uzyskaniu zatwierdzenia będą stanowić komplet oficjalnych symboli miasta.

Herbu, z uwagi na narzuconą przez wspomniane zasady dosłowność i szczegółowość rysunku oraz ograniczenia dotyczące kolorystyki, trudno używać jako odpowiednika współczesnego logo – które powinno być możliwie proste w konstrukcji, łatwe w stosowaniu, a przy tym rozpoznawalne i atrakcyjne. Dlatego na co dzień w identyfikacji wizualnej Wadowic używana będzie symplifikacja herbu: łatwiejszy w używaniu, zgeometryzowany i uproszczony symbol.

Dla upamiętnienia najsłynniejszego Wadowiczanina – Karola Wojtyły, symbolowi miasta będą towarzyszyć skrzyżowane klucze ułożone na kształt kluczy Piotrowych. Żeby nie mieszać symboliki miejskiej i kościelnej, klucze zostały umieszczone obok tarczy herbu, a nie za nią. W tej formie symbol będzie używany z dewizą „Tu wszystko się zaczyna”, nawiązującą do słów papieża podczas pobytu w Wadowicach w 1999 r.

W ramach ujednoliconego systemu identyfikacji, herbem w uproszczonej formie będą się posługiwać wszystkie komunalne instytucje i spółki. Opracowana została również kolorystyka, liternictwo i układ graficzny wszystkich miejskich dokumentów, publikacji, akcydensów, oznaczeń, nośników informacyjnych i promocyjnych. Dokumentem regulującym sposób stosowania miejskich symboli oraz całego systemu będzie księga standardów identyfikacji wizualnej (SIW), a w nadchodzących miesiącach sukcesywnie będą wprowadzane do użycia kolejne elementy wizualizacji miasta.

Projekt na zlecenie Gminy Wadowice wykonało Studio Otwarte z Krakowa. Koszt stworzenia logo miasta, systemu oznaczeń dla jednostek oraz koncepcji marki wyniósł 31 365 zł.

AKTUALNA IDENTYFIKACJA WIZUALNA SŁUPSKA

Odwiedź serwis www.CityMarketing.pl

Marketing / PR
Inwestycje samorządowe
Copyright © 2008–2017 marketingmiejsca.com.pl
Książka "Wszystko co chciałbyś wiedzieć o marketingu terytorialnym. Z praktyki polskich samorządów". Zamów na www.KsiegarniaROSTER.pl