Wydatki samorządów na promocję: 2016 rok - 667 mln zł, 2015 rok - 677 mln zł, 2014 rok - 675 mln zł, 2013 rok - 642 mln zł, 2012 rok - 628 mln zł, 2011 rok - 684 mln zł.
Zapisz się do Newslettera
Reklama
Muzeum Polaków Ratujących Żydów – Muzeum Rodziny Ulmów w Markowej
Dodał: www.MarketingMiejsca.com.pl, 24 Lutego 2017

Otwarcie niewielkiego Muzeum Polaków Ratujących Żydów – Muzeum Rodziny Ulmów w Markowej na Podkarpaciu miało niezwykle uroczysty charakter i odbiło się szerokiem echem zarówno w polskich jak i zagranicznych mediach. Całkowita wartość zadania inwestycyjnego osiągnęła kwotę 8,6 mln zł brutto. Od dnia uroczystego otwarcia, 17 marca 2016 roku, Muzeum przyciąga rzesze zwiedzających z kraju i świata. W czasie pierwszych 10 miesięcy odwiedziło je prawie 45 tys. osób. Byli to zwiedzający zarówno indywidualnie, jak i w grupach, z czego około 10% to turyści zagraniczni.

Praktyczna KSIĄŻKA o marketingu terytorialnym "Wszystko co chciałbyś wiedzieć o marketingu terytorialnym. Z praktyki polskich samorządów">>>

Realizacja zadania (Muzeum Polaków Ratujących Żydów – Muzeum Rodziny Ulmów w Markowej wj. Podkarpackie) prowadzona była w latach 2010-2016. W latach 2010-2012 trwały prace koncepcyjne, przygotowawcze i opracowywano dokumentację projektowa. W 2013 roku przygotowano i przeprowadzono postępowanie przetargowe na realizację robót budowlanych.

Zasadnicze roboty budowlane rozpoczęto w IV kwartale 2013 roku i kontynuowano je do IV kwartału 2015 roku. W okresie IV kwartał 2015 – I kwartał 2016 r. wykonano scenografię Muzeum oraz zabezpieczono dostawę wyposażenia stałego i multimedialnego Muzeum, trwały również końcowe prace wykończeniowe. Uroczyste otwarcie Muzeum nastąpiło 17.03.2016 r. Całkowita wartość zadania inwestycyjnego osiągnęła kwotę 8 586 000 zł brutto, z tego źródła finansowania przedstawiają się następująco:

- środki z budżetu województwa – 7 471 000 zł,

- środki z budżetu Państwa (dotacja MKiDN) – 1.000 000 zł,

- środki własne Muzeum – Zamku w Łańcucie (część podatku VAT) – 115 000 zł.

Od dnia uroczystego otwarcia, 17 marca 2016 r. Muzeum przyciąga rzesze zwiedzających z kraju i świata – do dnia dzisiejszego odwiedziło je prawie 45 tysięcy zwiedzających – zarówno indywidualnych, jak grupowych, z czego około 10% to turyści zagraniczni, wśród których dominują turyści z Izraela. Wśród gości są politycy, dziennikarze i ludzie świata kultury i nauki. Byli już tutaj prezydenci państw Grupy Wyszehradzkiej, ambasador USA w Polsce Paul Jones, brytyjski minister Eric Pickles, premier Beata Szydło, rzecznik praw obywatelskich Adam Bodnar, minister edukacji i kultury Kraju Związkowego Saary Ulrich Commerçon i wielu innych notabli.

Muzeum odwiedzili już także przedstawiciele najważniejszych izraelskich placówek kultywujących pamięć o Holokauście, delegacja Muzeum Uchodźców Żydowskich w Szanghaju, delegacja litewskiego Muzeum Litwaków, muzealnicy i edukatorzy z czołowych instytucji krajowych i zagranicznych, a przede wszystkim świadkowie historii – zarówno Ratujący, jak i Ocalali.

Muzeum pełni funkcję miejsca spotkań. Do tej pory udało się zorganizować wiele wydarzeń kulturalno-edukacyjnych, m.in. wernisaże wystaw (Polacy Ratujący Żydów, Henryk Sławik – Wielki Sprawiedliwy. Bohater Trzech Narodów, Przemyślanie Ratujący Żydów w czasach Zagłady, Muzeum na Kółkach, Jan Karski - My Hero, Chleba naszego Powszedniego). Oprócz wystaw, w Muzeum w Markowej odbyło się kilka spotkań z osobami zaangażowanymi w kultywowanie pamięci o polskich Sprawiedliwych oraz projekcji filmów poświęconych tej tematyce, m.in. pokaz cieszącego się olbrzymim zainteresowaniem w kraju i z granicami filmu „Karski i władcy ludzkości”, w reżyserii Sławomira Gruenberga.

Wśród wydarzeń cieszących się wyjątkową popularnością warto wymienić spektakl „Blizny Pamięci” w reżyserii Jerzego Zelnika w WDK, Koncert Chóru Synagogi Pod Białym Bocianem we Wrocławiu, z gościnnym występem wybitnego kantora Josepha Malovany’ego, warsztaty street-art. „Karski My Hero”, z artystą Dariuszem Paczkowskim, a także zorganizowanie przy współpracy z Ambasadą Izraela w RP ceremonii honorującej kolejnych pięciu polskich Sprawiedliwych Wśród Narodów Świata.

Muzeum jest partnerem w dwóch niezwykle ważnych projektach. Pierwszy to „Świat Sprawiedliwych”, skierowany do osób pozbawionych wolności, realizowany wraz z Okręgwym Inspektoratem Służb Więziennych oraz Zakładem Karnym w Rzeszowie. Drugi to VIII edycja projektu edukacyjnego IPN „Kamienie Pamięci”, któremu Muzeum honorowo patronuje. Z okazji Międzynarodowego Dnia Praw Człowieka, dla służb policyjnych z regionu zorganizowane zostały warsztaty.

Najbliższy okres funkcjonowania placówki będzie obfitował w wiele wyzwań. Trwają przygotowania do uroczystych obchodów rocznicy otwarcia Muzeum. Muzeum nawiązuje współpracę z nowymi, także zagranicznymi jednostkami, zajmującymi się podobną tematyką. Planowane są wspólne warsztaty o Sprawiedliwych, m.in. na Łotwie. Organizowane będą objazdy studyjne m.in. ze studentami z Niemiec i Francji. Planowane są liczne wystawy, m.in. „Moi żydowscy rodzice. Moi polscy rodzice”, festiwal filmów o polskich Sprawiedliwych, a także współpraca z regionalnymi ośrodkami, przejawiająca się w organizacji wspólnych wydarzeń kulturalnych – koncertów i spektakli.

Już po kilku miesiącach działalności Muzeum zostało wyróżnione za „społeczną odwagę i szczególny wkład w budowę wzajemnych relacji” nagrodą Jan Karski Humanitarian Award, przyznaną przez Polsko-Żydowski Komitet Dialogu w Nowym Jorku oraz nominacją do krajowej nagrody „Strażnika Pamięci”. Także architektoniczna koncepcja budynku Muzeum doczekała się wielu nagród i wyróżnień.

Turystyka nie jest bezpośrednim celem istnienia Muzeum, które powstało jako instytucja o charakterze martyrologicznym. Liczba gości wskazuje jednak mocno na turystyczny aspekt przedsięwzięcia. Województwo stworzyło nową placówkę kulturalną, która przyciąga rzesze zwiedzających z całego świata. „Nie należy jednak zapomnieć, że ten impuls powinien inspirować władze Powiatu Łańcuckiego i Gminy Markowa do przeprowadzenia synergicznych działań, które zwiększą oddziaływania Muzeum na rozwój turystyki w regionie” – twierdzą przedstawiciele województwa podkarpackiego.

Poznaj najnowsze trendy w komunikacji marketingowej. Wejdź na www.komunikacjamarketingowa2030.pl>>>

Autor zdjęcia Muzeum: Michał Mielniczuk/UMWP

Marketing / PR
Inwestycje samorządowe
Copyright © 2008–2017 marketingmiejsca.com.pl
Książka "Wszystko co chciałbyś wiedzieć o marketingu terytorialnym. Z praktyki polskich samorządów". Zamów na www.KsiegarniaROSTER.pl