Wydatki samorządów na promocję: 2016 rok - 667 mln zł, 2015 rok - 677 mln zł, 2014 rok - 675 mln zł, 2013 rok - 642 mln zł, 2012 rok - 628 mln zł, 2011 rok - 684 mln zł.
Zapisz się do Newslettera
Reklama
Interaktywne Centrum Historii Ostrowa Tumskiego w Poznaniu
Dodał: Robert Stępowski, ekspert marketingu miejsc, fot. Ł. Gdak, 23 Lipca 2014

Brama Poznania jest unikatową w skali kraju instytucją kultury, której obszarem działalności jest promocja dziedzictwa kulturowego na przykładzie Ostrowa Tumskiego w Poznaniu. Brama Poznania, będąc centrum interpretacji dziedzictwa kulturowego, otwiera – w sposób dosłowny i zarazem symboliczny – historyczną przestrzeń poznańskiego Ostrowa Tumskiego. Zlokalizowana w najstarszej części miasta, nad rzeką Cybiną, w sąsiedztwie katedralnej wyspy, zajmuje specjalnie zaprojektowany kompleks obiektów: modernistyczny budynek główny i zrewitalizowaną Śluzę Katedralną (pozostałość umocnień na Ostrowie zachowaną z czasów pruskiego panowania), które łączy przerzucona nad rzeką kładka. Budynek główny przecina charakterystyczna szczelina, która kadruje widok na najstarszą w Polsce katedrę.

Książki o marketingu terytorialnym kupisz TUTAJ>>>

Realizacja przedsięwzięcia Bramy Poznania to pomysł na zaprezentowanie niedocenionego dotąd i niedostatecznie znanego dziedzictwa kulturowego Ostrowa Tumskiego w taki sposób, aby instytucja i jej otoczenie spełniały oczekiwania współczesnych turystów. Historia Ostrowa Tumskiego w Poznaniu istotna jest bowiem nie tylko, z oczywistych względów, dla miasta, ale w sposób szczególny – Ostrów w Poznaniu jako dawny największy gród księcia Mieszka I i miejsce związane z początkiem polskiej państwowości – dla całego kraju. Turystyczna aktywizacja wyspy i jej otoczenia jest ponadto jednym z pierwszych działań zmierzających do przekształcenia tego obszaru w tzw. ekomuzeum – czyli park historyczny, kompleksowo zagospodarowany na potrzeby prezentacji dziedzictwa kulturowego Polski. Ekomuzeum to przestrzeń, w której znajdują się zabytki oraz obiekty, będące punktem wyjścia dla opowieści w centrum interpretacji, czyli w Bramie Poznania ICHOT. Częścią ekomuzeum jest także społeczność mieszkająca na tym terenie oraz dziedzictwo niematerialne związane z tym obszarem (np. tradycje).

Brama Poznania ICHOT jest miejscem opowiadającym za pomocą ekspozycji oraz realizowanej oferty programowej o losach (historycznych i współczesnych) Ostrowa Tumskiego i o znaczeniu, jakie miejsce to ma dla tożsamości współczesnych Polaków.

Zadaniem podstawowym Bramy Poznania jest takie zaprezentowanie dziedzictwa Ostrowa, by zachęcić zwiedzających do odwiedzenia wyspy i bliższego przyjrzenia się jej zabytkom. Ekspozycja odsyła do realnej przestrzeni i ma tak przygotować gościa, aby zechciał i potrafił samodzielnie poszukiwać śladów przeszłości i je interpretować. W tym celu Brama Poznania wykorzystuje najnowsze trendy wystawiennicze oraz realizuje profesjonalną i atrakcyjną ofertę programową, czerpiąc inspirację z najlepszych doświadczeń europejskich innych instytucji zajmujących się dziedzictwem.

Ogólna charakterystyka projektu

Inwestycja, jaką jest Brama Poznania, inauguruje realizację szerszego projektu – utworzenia ekomuzeum na obszarze Ostrowa Tumskiego i sąsiedniej – niewielkiej i urokliwej, a z historycznego punktu widzenia niezmiernie ważnej dzielnicy miasta – Śródki. Inwestycje przemyślano więc pod kątem przygotowania kompleksowego produktu turystyki kulturowej. Zadbano o poprawę przestrzeni otaczającej Bramę Poznania oraz budowę niezbędnej infrastruktury turystycznej.

Na powyższych ilustracji Brama Poznania ICHOT funkcjonuje pod nazwą projektową: Interaktywne Centrum Historii Ostrowa Tumskiego („Centrum”).

Brama Poznania zrealizowana jest w ramach projektu pod nazwą „Interaktywne Centrum Historii Ostrowa Tumskiego w Poznaniu – kolebki państwowości i chrześcijaństwa w Polsce” na łączną kwotę 98.900.000 zł. Projekt jest dofinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Działanie 6.4 „Inwestycje w produkty turystyczne o zasięgu ponadregionalnym”.

Brama Poznania powstaje dzięki współpracy wielu podmiotów:

• Inwestor: Miasto Poznań
• Koncepcja produktu turystycznego: Centrum Turystyki Kulturowej TRAKT, Poznań
• Projekt architektoniczny: Ad Artis, Kraków
• Generalni wykonawcy prac budowlanych: Energopol Szczecin, Hydrobudowa, Agrobex Poznań
• Projekt ekspozycji: TEMPORA SA, Belgia
• Generalny wykonawca ekspozycji: CUBE ITG, Wrocław.

Skalę projektu prezentują poniższe statystyki i daty:

- do budowy wykorzystano 600 ton stali i 6000 m3 betonu

- wybrano 7500 m3 ziemi

- budynek ma 22965 m3 kubatury i 5116 m2 powierzchni

- ekspozycja składa się m.in. z 30 monitorów, 29 pryzmatów poznania, 11 okularów stereoskopowych, 6 ekranów filmowych, 4 kartonowych figur, 3 wirtualnych książek.

- 2010 r.: rozstrzygnięcie konkursu architektonicznego i konkursu na projekt ekspozycji

- 2011 r.: rozpoczęcie prac budowlanych po otrzymaniu dofinansowania z UE 

- 2012 r.: upadek generalnego wykonawcy (Hydrobudowa Polska S.A.)

- 2013 r.: kontynuacja budowy przez poznańską firmę Agrobex, 

- kwiecień/maj 2014 r.: Wielkie Otwarcie Bramy Poznania. 

Fot. Ł. Gdak

Zamów reklamę we wrześniowym wydaniu magazynu o marketingu terytorialnym "MarketingMiejsca.com.pl">>>

Marketing / PR
Inwestycje samorządowe
Copyright © 2008–2017 marketingmiejsca.com.pl
Książka "Wszystko co chciałbyś wiedzieć o marketingu terytorialnym. Z praktyki polskich samorządów". Zamów na www.KsiegarniaROSTER.pl